Vagn 0

F.A.Q. Här besvarar vi frågor som vi ofta får till Lin Living.

Här besvarar vi vanliga frågor om vårt företag och våra produkter. Hittar du inte svaret du söker? Maila info@linliving.se eller ring 0498 - 65 07 40. Vi ser fram emot att hjälpa dig!

  • Hållbarhet och kvalité.
    Linneprodukter har en väldigt lång hållbarhet som gör att produkterna håller i generationer om de sköts väl. Det är inte sällan som vi får höra från våra kunder att de har kvar linnedukar som de ärvt från sin farmor eller mormor vilket är ett bevis på dess kvalité och slitstyrka.Vi ska leva på vår jord i väldigt många år och vi på Lin Living vet att alla människor kan bidra med något. Sängkläder, kökshanddukar, morgonrockar, servetter, kläder eller bordsdukar är produkter som vi alla människor har hemma mer eller mindre. Väljer du då att köpa dessa produkter i hållbart och slitstarkt linne så har du genast gjort ett mer miljömedvetet val då du inte kommer behöva slänga för att köpa nytt i samma takt som anda material. Dessutom är linne ett otroligt vackert material som bara blir finare och skönare med åren.
  • Etisk korrekt produktion
    Vi har valt att jobba med korta transportvägar och har därför valt att samarbeta med en leverantör i Estland där samtliga av våra produkter sys upp. Det är en härlig känsla att vi inprincip kan namnen på de sömmerskor som syr våra produkter i Tallinn och veta att de jobbar under rättvisa villkor. Att dessutom kunna vara med och skapa arbetstillfällen och en bättre handelsbalans i Estland som är ett land i behov av export är vi väldigt stolta över.
  • Mer miljövänligt
    Linneprodukterna har även en mer miljövänlig produktion från blomma till färdig produkt till skillnad från till exempel bomullsprodukter. Det krävs inte i närheten av lika mycket bevattning som mot andra material under själva odlingen av linblomman. Våra linneprodukter är ÖKO tex 100-certifierade och linet är ekologiskt odlat vilket gör att det även känns bra i hjärtat när man handlar produkterna då man vet att de har producerats på ett etiskt korrekt sätt.
  • Temperaturanpassande material
    Lin är ett material som anpassar sig efter temperaturen i luften så är det varmt håller det dig sval, är du kall så håller det dig varmt. Det här är helt oslagbara egenskaper på såväl sängkläder som våra kläder som gör att det känns behagligt att sova i produkterna och även bära dem om dagarna.
  • Tidlöst och klassisk material
    Lin har använts sedan urminnes tider vilket är ett bevis på dess kvalité och fantastiska egenskaper som likt nu, som då, är ett behagligt och givetvis vackert material att ha omkring sig i hemmet och på sig mot huden. Vår ambition är att designa plagg som fungerar över tid och i alla tillfällen.

 

Man kan tro att det inte ska vara skönt eftersom linnet har en något strävare yta till skillnad från andra sängkläder men man ska veta att linnelakan bara blir mjukare och skönare med tiden. Förutom att linnelakan bara blir mjukare med tiden så är det även otroligt behagligt att sova i linnelakan. Vi alla känner till problemet att det är för kallt eller för varmt i sovrummet som leder till sömnbrist. Med linnelakan så försvinner detta problem då linnelakanen är temperaturanpassande. Om det är kallt i rummet håller linnelakanen dig varm och tvärtom. Linnelakan är dessutom smuts- och dammavstötande som är snällare mot huden och behagligare för dig med allergier. När du väl börjat sova i linnelakan så lovar vi att du aldrig kommer vilja sluta.

Våra linnesängkläder säljs dessutom enzymtvättade som gör att de även från start är oemotståndligt mjuka och vi lovar att när du väl börjar sova i linne så kommer du ha svårt att sluta…

Du har fått rätt produkt. Anledningen till skarven beror på att vävstolarna i fabriken är 150 cm som gör att det därefter tillkommer en liten skarv. Vi har försökt göra en så diskret söm som möjligt så den knappt syns eller känns.

Våra produkter har en trådtäthet på 185 gr/m2. Vi har valt ut den trådtätheten specifikt då vi anser det är den perfekta tjockleken på linne som gör att de varken blir för tunt, genomskinligt och ”slirigt” och samtidigt inte för tjockt och tungt. 185 gr/m2 är en behaglig tjocklek mot huden på såväl sängkläderna som linnekläderna.

Vi har för närvarande 2 butiker, en i Visby och en i Ljugarn.
Butiken i Ljugarn är endast öppen under sommaren (juni, juli, augusti) och butiken i Visby har begränsade öppettider. Vi håller just nu på att byta lokal i Visby från den vi är i nu (Kung Magnus Väg 3) till en annan lokal som också ligger i Visby. Om du önskar besöka vår butik rekommenderar vi att du mailar oss med önskad tid du vill komma så ser vi till att vara på plats! Maila info@linliving.se

Det går alltid bra att maila oss till info@linliving.se där vi svarar inom 24 timmar under vardagar.

Vi nås även via telefon 0498 – 65 07 40 (se aktuella öppettider längst ner på hemsidan).

Vi säljer samtliga av våra produkter tvättade som gör att de redan har krympt sina cm och procent och kommer alltså inte krympa mer. Däremot så töjer sig linne ganska mycket med tiden så känns din skjorta trång om till exempel armen eller kring bysten i början så blir den bara större med tiden och formar sig efter din kropp. Var inte rädd att ”stretcha” i dina produkter så töjer de sig och formar sig snabbare om du önskar det.

Våra standardsängkläder är anpassade efter svensk standard (örngott 50*60 cm och påslakan 150*210 cm).

Kika in på fliken ”Skötselråd” och läs. Där står allt ifrån hur du ska tvätta dina produkter till hur du ska förvara dem. Vi brukar även alltid tillägga till våra kunder att det är okej att behandla dina linneprodukter precis som du vill. Vi har våra rekommendationer, men vill du göra på ett annat sätt så är det självklart okej. Vi skriver exempelvis att vi rekommenderar att låta sängkläderna hängtorka av sig självt. Men bor man i en mindre lägenhet utan bra upphängningsmöjligheter så går det självklart bra att torktumla eller andra alternativa sätt, men man ska då vara medveten om att torktumling sliter på textilierna. Allt detta och mycket mer hittar ni som sagt på fliken om Skötselråd.

Självklart! Maila din önskade order med mått, färg och modell till info@linliving.se
Märkt ditt mail med ”Beställning av gardiner”.
Leveranstid cirka 4-6 veckor.
Se våra olika modeller på gardinerna HÄR

Javisst. Vi tar emot specialbeställningar av alla slag. Maila önskad order till info@linliving.se och märkt mailet med ”Specialbeställning” så hjälper vi dig. Räkna med en leveranstid på cirka 4-6 veckor.

Odling sker i Litauen, Vitryssland och europeiska delen av Ryssland. Ibland sker odling i Uzbekistan beroende på väderförhållande och förutsättningarna i Europa men ambitionen är att ta majoriteten av linet från Europa. Vävning, färgning och produktionen av textilierna sker i Estland och Litauen. Sömnaden sker i Estland i deras huvudstad Tallin.

I vissa fall kan det upplevas att sina nyinköpta linneprodukter (oftast linnelakan eller linnehanddukar som tvättats för första gången) luddar och dammar ovanligt mycket. Detta är inte vanligt damm utan det är tygfibrer som släpper från linet. Detta är något som kommer att upphöra ju mer produkterna tvättas och används med tiden. Det finns alltid för- och nackdelar med material och en av nackdelarna med linne är som sagt att de kan uppstå tygfibrer som släpper från produkten (det händer inte alltid) men det vi med säkerhet kan säga att att det kommer minska hela tiden ju mer produkterna används. Ett gammalt husmorsknep som används sedan långt tillbaka är att hälla i ättiksprit i tvätten där man annars häller vi sköljmedel (vi lovar, det tar inte doft på produkterna!). Detta ska tydligen göra att tygfibrerna inte lossnar på samma sätt och det blir mindre tygfibrer i sovrummet.

Till skillnad från många andra material så stöter linneprodukter ifrån sig smuts och dammpartiklar som finns i luften och i sängen, istället för att dra åt sig det. Så, linne är ett betydligt mer hygieniskt material och bättre mot huden och för dig som har allergier som slipper ha det direkt inpå huden. Istället så kan linne som sagt stöta ifrån sig tygfibrer som också kan dra åt sig dammpartiklar i rummet.

I den mån vi kan försöker vi alltid att återanvända packmaterial istället för att slänga kartonger eller liknande som fortfarande är i bra skick att det går att använda. Många gånger när vi skickar våra paketet väljer vi därför att skicka i leverantörskartonger eller andra begagnade kartonger vilket gör att de utåt sett inte alltid ser så roliga ut. I detta allt anser vi att det är viktigare att tänka på miljon än på hur paketet ser ut på utsidan. Vi anser att det viktigaste är det som kommer inuti och inte hur det ser ut på utsidan. När vi packar har vi har därför valt att lägga mest tid och engagemang på innehållet än på det yttersta packmaterialet.

Kom ihåg att ingen kan göra allt men alla kan göra något för att vår planet ska må lite bättre. Vi hoppas därför att du som i din tur får hem ett paket av oss ser till att återanvända eller återvinna packmaterialet.

Returer
Vid returer tillkommer ett returporto på 99kr. Maila info@linliving.se med ditt ordernummer och ditt ärende. Vi skickar dig en fraktsedel via mail som du skriver ut och sätter på paketet. Lämna sedan ditt paket till ett DHL service point. När vi mottagit din retur kommer vi att kreditera de produkter vi mottagit och debitera dig för returportot.

Returer gäller ej på förbeställningar, specialbeställningar (till exempel en färg som inte ingår i vårt standardsortiment vid beställningstillfället) eller på rabatterade produkter. Bytesrätt gäller i dessa fall.

Byten
Vi erbjuder fria byten och du behöver alltså inte betala något returporto. Om du önskar byta en vara ber vi dig maila info@linliving.se med ditt ordernummer och ärende så ser vi till att du får en fraktsedel.

Vi har av miljövänliga skäl valt att inte skicka med retursedlar i paketen eftersom vi anser att det är slöseri med papper de gånger som de inte utnyttjas. Vi skickar alla våra retursedlar elektroniskt.

Läs mer om våra Villkor HÄR

Vi erbjuder fri frakt vid beställning över 250 kr. I annat fall tillkommer en fraktkostnad på 99 kr.

Vi skickar det allra mesta via DHL där paketen levereras till olika servicepointombud. Vi skickar alltså vanligtvis inte hem leveranserna till dörren utan de kommer till ett upphämtningsställe där paketet normalt ligger kvar 14 dagar efter att avisering skickats ut.