• Fri frakt över 1000 kr. Fria byten.
  • [email protected]
  • Småskalig produktion i Baltikum.

FAQ Lin Living

Här besvarar vi de mest vanliga frågor vi får till Lin Living. Om du inte hittar det svar du söker skicka ett mail till [email protected]

Varför ska jag välja linne framför andra material?

Hållbarhet och kvalité.
Linneprodukter har en väldigt lång hållbarhet som gör att produkterna håller i generationer om de sköts väl. Det är inte sällan som vi får höra från våra kunder att de har kvar linnedukar som de ärvt från sina far- och morföräldrar vilket är ett bevis på dess kvalité och slitstyrka. Lin är ett material som använts sedan urminens tider tack vare dess slitstarka kvalité vilket är en trend som vi tror kommer öka alltmer med åren när vi människor börjat intressera oss alltmer för hållbara naturmaterial.
Etisk korrekt produktion
Vi har valt att jobba med korta transportvägar och har därför valt att samarbeta med en leverantör i Estland där samtliga av våra produkter sys upp. Det är en härlig känsla att vi inprincip kan namnen på de sömmerskor som syr våra produkter i Tallinn och veta att de jobbar under rättvisa villkor. Att dessutom kunna vara med och skapa arbetstillfällen och en bättre handelsbalans i Estland som är ett land i behov av export är vi väldigt stolta över.
Mer miljövänligt
Linneprodukterna har även en mer miljövänlig produktion från blomma till färdig produkt till skillnad från till exempel bomullsprodukter. Det krävs inte i närheten av lika mycket bevattning som mot andra material under själva odlingen av linblomman.
Linne kan odlas i kallare klimat och på marker som inte matproduktion kan ske.
Temperaturanpassande material
Lin är ett material som anpassar sig efter temperaturen i luften så är det varmt håller det dig sval, är du kall så håller det dig varm. Det här är helt oslagbara egenskaper på såväl sängkläder som våra kläder som gör att det känns behagligt att sova i produkterna och även bära dem om dagarna.
Tidlöst och klassisk material
Lin har använts sedan urminnes tider vilket är ett bevis på dess kvalité och fantastiska egenskaper som likt nu, som då, är ett behagligt och givetvis vackert material att ha omkring sig i hemmet och på sig mot huden. Vår ambition är att designa plagg som fungerar över tid och i alla tillfällen.

Sova i linne!? Är inte det hårt och strävt?

Man kan tro att det inte ska vara skönt eftersom linne kan ha en något strävare yta till skillnad från andra material men man ska veta att linnelakan bara blir mjukare och skönare med tiden. Våra linnesängkläder säljs dessutom enzymtvättade som gör att de även från start är väldigt mjuka och sköna.
Förutom att linnelakan bara blir mjukare med tiden så är det även otroligt behagligt att sova i linnelakan. Vi alla känner till problemet att det är för kallt eller för varmt i sovrummet som leder till en sämre sömn. Tack vare att linnelakanen är temperaturanpassande så är det stor möjlighet att det problemet försvinner. Om det är kallt i rummet håller linnelakanen dig varm och tvärtom. Linnelakan är dessutom smuts- och dammavstötande som är snällare mot huden och behagligare för dig med allergier.
 

Jag har köpt underlakan i 270×270 eller påslakan i 220×240 cm och har upptäckt en skarv. Har jag fått en felaktig produkt?

Du har fått rätt produkt. Anledningen till skarven beror på att vävstolarna i fabriken är 150 cm som gör att det därefter tillkommer en liten skarv. Vi har försökt göra en så diskret söm som möjligt så den knappt syns eller känns.

Vad är trådtätheten på era produkter?

De allra flesta av våra produkter har en trådtäthet på 185 gr/m2. Vi har valt ut den trådtätheten specifikt då vi anser det är den perfekta tjockleken på linne som gör att de varken blir för tunt, genomskinligt och “slirigt” och samtidigt inte för tjockt och tungt. 185 gr/m2 är en behaglig tjocklek mot huden på såväl sängkläderna som linnekläderna.
Undantag finns på vissa produkter (Overshirten är 220 gr/m2).

Har ni en butik jag kan besöka?

Vi har för närvarande 2 egna fysiska butiker, en i Visby och en i Ljugarn.
I Visby finns vi på Adelsgatan 23, läs mer och se öppettider HÄR
I Ljugarn har vi en sommarbutik precis intill stranden, läs mer och se öppettider HÄR

När är er kundservice öppen?

Det går alltid bra att maila oss till [email protected] där vi oftast svarar inom 24 timmar under vardagar.
Vi nås även via telefon 0498 – 65 07 40.

Krymper linne? Isåfall, hur mycket?

Vi säljer samtliga av våra produkter tvättade som gör att de redan har krympt sina cm och procent och kommer alltså inte krympa mer. Däremot så töjer sig linne ganska mycket med tiden så känns din skjorta trång om till exempel armen eller kring bysten i början så blir den bara större med tiden och formar sig efter din kropp. Var inte rädd att “stretcha” i dina produkter så töjer de sig och formar sig snabbare om du önskar det.

Hur ska jag ta hand om mitt linne?

Kika in här på fliken Skötselråd och läs. Här står det hur vi rekommenderar tvätt, torkning, strykning, mangling med mer.
Vi brukar även alltid tillägga till våra kunder att det är okej att behandla dina linneprodukter precis som du vill. Vi har våra rekommendationer, men vill du göra på ett annat sätt så är det självklart okej. Vi skriver exempelvis att vi rekommenderar att låta sängkläderna hängtorka av sig självt. Men bor man i en mindre lägenhet utan bra upphängningsmöjligheter så går det självklart bra att torktumla eller andra alternativa sätt, men man ska då vara medveten om att exempelvis torktumling sliter på textilierna. Allt detta och mycket mer hittar ni som sagt på fliken Skötselråd
Vi vill också säga att de absolut bästa sättet att ta hand om sina linneprodukter är att just använda dem – de är precis vad dem är till för. Njut av dina linneprodukter!

Jag vill ha gardiner men hittar inte min storlek på hemsidan, går det att specialbeställa?

Självklart! Maila din önskade order med mått, färg och modell till [email protected]
Om du önskar beställa tygprover för att välja färg så kan du göra det HÄR
Leveranstid cirka 4-6 veckor.
Se våra olika modeller på gardinerna HÄR

Jag önskar produkterna i andra storlekar/färger. Går det att ordna?

Javisst. Vi tar emot specialbeställningar av alla slag. Maila önskad order till [email protected]
Om du önskar beställa tygprover för att välja färg så kan du göra det HÄR

Vart produceras linet?

Odling sker i Litauen, Vitryssland och europeiska delen av Ryssland. Ibland sker odling i Uzbekistan beroende på väderförhållande och förutsättningarna i Europa men ambitionen är att ta majoriteten av linet från Europa. Vävning, färgning och produktionen av textilierna sker i Estland och Litauen. Sömnaden sker i Estland i deras huvudstad Tallin.

Jag tycker våra linneprodukter dammar mycket, varför gör dem det?

I vissa fall kan det upplevas att sina nyinköpta linneprodukter (oftast linnelakan eller linnehanddukar som tvättats för första gången) luddar och dammar ovanligt mycket. Detta är inte vanligt damm utan det är tygfibrer som släpper från linet. Detta är något som kommer att upphöra ju mer produkterna tvättas och används med tiden. Det finns alltid för- och nackdelar med material och en av nackdelarna med linne är som sagt att de kan uppstå tygfibrer som släpper från produkten (det händer inte alltid) men det vi med säkerhet kan säga att att det kommer minska hela tiden ju mer produkterna används. Ett gammalt husmorsknep som används sedan långt tillbaka är att hälla i ättiksprit i tvätten där man annars häller vi sköljmedel (vi lovar, det tar inte doft på produkterna!). Detta ska tydligen göra att tygfibrerna inte lossnar på samma sätt och det blir mindre tygfibrer i sovrummet.
Till skillnad från många andra material så stöter linneprodukter ifrån sig smuts och dammpartiklar som finns i luften och i sängen, istället för att dra åt sig det. Så, linne är ett betydligt mer hygieniskt material och bättre mot huden och för dig som har allergier som slipper ha det direkt inpå huden. Istället så kan linne som sagt stöta ifrån sig tygfibrer som också kan dra åt sig dammpartiklar i rummet.

Varför är kartongerna som ni packar i onödigt stora eller slitna när de kommer fram till mig som kund?

I den mån vi kan försöker vi alltid att återanvända packmaterial istället för att slänga kartonger eller liknande som fortfarande är i bra skick att det går att använda. Många gånger när vi skickar våra paketet väljer vi därför att skicka i leverantörskartonger eller andra begagnade kartonger vilket gör att de utåt sett inte alltid ser så roliga ut. I detta allt anser vi att det är viktigare att tänka på miljon än på hur paketet ser ut på utsidan. Vi anser att det viktigaste är det som kommer inuti och inte hur det ser ut på utsidan. När vi packar har vi har därför valt att lägga mest tid och engagemang på innehållet än på det yttersta packmaterialet.
Kom ihåg att ingen kan göra allt men alla kan göra något för att vår planet ska må lite bättre. Vi hoppas därför att du som i din tur får hem ett paket av oss ser till att återanvända eller återvinna packmaterialet.

Jag vill returnera/byta en vara. Hur gör jag?

Returer
Vid returer tillkommer ett returporto på 99kr. Maila [email protected] med ditt ordernummer och ditt ärende. Vi skickar dig en fraktsedel via mail som du skriver ut och sätter på paketet. Lämna sedan ditt paket till ett DHL service point. När vi mottagit din retur kommer vi att kreditera de produkter vi mottagit och debitera dig för returportot.
Returer gäller ej på förbeställningar, specialbeställningar (till exempel en färg som inte ingår i vårt standardsortiment vid beställningstillfället) eller på rabatterade produkter. Bytesrätt gäller i dessa fall.
Byten
Vi erbjuder fria byten och du behöver alltså inte betala något returporto. Om du önskar byta en vara ber vi dig maila [email protected] med ditt ordernummer och ärende så ser vi till att du får en fraktsedel.
Vi har av miljövänliga skäl valt att inte skicka med retursedlar i paketen eftersom vi anser att det är slöseri med papper de gånger som de inte utnyttjas. Vi skickar alla våra retursedlar elektroniskt.
Läs mer om våra Villkor HÄR

Vad har ni för fraktkostnader och fraktbolag?

Vi erbjuder fri frakt vid beställning över 700 kr. I annat fall tillkommer en fraktkostnad på 99 kr.
Vi skickar det allra mesta via DHL där paketen levereras till olika servicepointombud. Vi skickar alltså vanligtvis inte hem leveranserna till dörren utan de kommer till ett upphämtningsställe där paketet normalt ligger kvar 14 dagar efter att avisering skickats ut.

Följ oss på Instagram

Följ @linliving
Fri frakt över 1000 kr

Frakt via DHL, Postnord eller gratis lokal upphämtning.

Fria byten

Returer debiteras med 99 kr. Maila/ring oss om du är osäker inför ditt köp.

Naturmaterial

Odlas utan skadliga kemikalier. OEKO-tex 100 certifierat.

Producerat i Estland

Samt även en viss produktion i Litauen och lokalt på Gotland.